2010

Julemarked-tur den 6.-9. december

Vi tog toget kl. 7.45 fra Hovedbanegården og var på Berlin HBF kl. 14.27. Vi købte et Berlin Velkomskort for 72 timer
(pris 22,90 €). Vores hotel lå ved Kaiserdamm. Straks efter ankomsten tog vi ind til 1. julemarked på Breitscheid Platz lige ved Europacenteret og den ødelagte kirke. Aftensmad på Mövenpick.

breimarked              breinisse

Om tirsdagen var det hvinende koldt. Vi kørte først til Potsdammer Platz, hvor jeg købte en skindhue med pelskant.

kælkebane               berlinmarked                                              Kælkebane                                    og                           julemarked       på Potsdammer Platz

Brandenburger               jødeminde                       Vi gik ned til Brandenburger Tor                                     På vejen så vi det store jødemindesmærke

Så gik vi laaaangt ad Unter den Linden til Spree.

DDR

Et nyt museum for DDR besøgte vi her. Vi spiste Curry-pølse på caféen her. Poul smagte Cola-Vita, der blev lavet i DDR fra 1958, det havde en noget flad smag. Mer julemarked og aftensmad med 25 % rabat på Dressler på Ku-damm.

udl            mur                           Unter den Linden om aftenen                              Mur-dele og mig i min nye hue ved Potsdammer Platz

Om onsdagen sneede det. Vi tog S-tog til Charlottenborg og så både Alte Schloss og  Neuen Wing.

charlotten

Frokost nær slottet og så S- og U-banen til Alexander Platz. Vi så det store ALEXA-center og miniature-togbanen LOXX am Alex. Den var nu meget langt fra den togbane, vi så i Hamburg.

Miniaturetogbanen  minitog

Tilbage til hotellet og hvile meget trætte fødder. Aftensmad på hotellet på en glimrende kineserrestaurant "Panda2". Her fik vi ristaffel og jasmin-te.