2010

Torsdag den 14.10.

Mig kr10  Vi inviterede børnene til Kreta,da vi fylder 2x65 år  stranden kr10

VI skulle først flyve kl. 17.10 i stedet for kl. 7.00, som der stod på vores booking. Derfor fik vi penge tilbage for 1 dag + mad om bord på flyet betalt. Vi var i Iraklion (Heraklion)  kl. 22, og det viste sig at vi ikke havde bestilt transfair fra lufthavnen. Det havde alle andre, men vi måtte betale 120€ for 3 taxaer. På resortet blev vi transporteret i ”golfbil” til vores værelser. Det var meget svært at orientere sig i mørket. Ved 12-tiden sov vi.

Fredag den 15.10.

bar kr10      Vi boede på "Mareblue" og havde "alt includeret"  også drinks i baren.

Morgenmad kl. 9., der var et kæmpeudvalg.  Derpå gik vi en tur rundt i ”Mareblue” for at se hvor Annette & co. og Kenneth & co. boede. Det var ikke særligt varmt, men vi ville alligevel prøve poolen. Derpå var der også stort udvalg ved frokosten. Kenneth og drengene spillede derpå Matador, mens vi andre gik en tur ned til vandet, der lå 10 minutters gang ned ad bakken. Det blev nu en længere tur langs havet til et stort badeland. På strandvejen så vi et turisttog, som vi må prøve at køre med senere. Det kører bl.a. ind til en landsby Gl. Hersonissos. Kl. 18 havde børnene og børnebørnene aftalt at spille fodbold på Mareblues fodboldsbane.  Aftensmaden har vi aftalt at spise kl. 20, lige så overdådig som de andre måltider. Vi har nu lejet en stor bil, hvori vi alle kan være. Det kostede 350€ for 5 dage. Om aftenen var vi i baren og gik i teateret for at se, hvad ”disko” var. Det var nu ikke noget for os, så vi gik tilbage til baren.

Lørdag den 16.10.

Knossos kr10          Knossos-besøget i fuld sol                                            risk kr10

Morgenmad kl. 8.30, for vi ville få bilen kl. 9. Vi kørte til Iraklion, vi skulle på marked der. Kenneth og drengene spillede Backgammon på en bar (Poul, Lennon og Sara så på), mens vi andre gik på marked. Der var en teltskov af boder, der solgte kød, grønt, frugt og tøj. Jeg købte 2 store badehåndklæder for i alt 10€. Ved havnen var en borg, den gik vi ned mod, men bestemte os dog for at gå til p-pladsen, tage bilen og køre de 6 km. til Knossos. Lige før indgangen var en café med en p-plads. Der efterlod vi bil, Kenneth, Lennon og Sara. Jeg løj mig 65 år og fik pensionistbillet, og vi gik rundt i ruinerne og så alt (ikke så spændende, syntes drengene). Bagefter spiste vi frokost på café og kørte tilbage til Mareblue. Her havde det regnet, mens vi havde haft strålende sol på Knossos. Så gik Sara, Lennon og jeg på ”Kids Paradise”, Poul, Annette og Allan hvilede, og Kenneth og drengene spillede Risk i baren. Aftensmad kl. 20, nu tager vi lidt blidere til maden end på 1. dag.

Søndag den 17.10.

A i landsby kr10     Annette sang "Hjulene på bussen" mange gange              .tog kr10

Morgenmad kl. 9. så kørte vi ned i Hersonissos , hævede penge og købte lidt (bl.a. 18 l vand) ind. Kl. 11 kørte vi hen til det lille tog og prøvede det. Det kørte os gennem byen og op til landsbyen bagved. Her fik vi en pause på 15 minutter til at gå lidt rundt. På tilbagevejen gik toget i stykker. Chaufføren ringede efter et andet tog og som kompensation for ventetiden fik vi kokoskager i ventetiden. Daniel gad ikke køre med tog, så ham ringede vi til, for vi havde aftalt at mødes for at gå i badelandet ved kysten. Vi gik rundt og så store rutchebaner, børnebassiner, legepladser, gokartbane, badestrand og diverse barer. Efterhånden blev himlen fuld med  skyer og det dryppede lidt. Så vi kørte tilbage til Mareblue og spillede yatsy. Pludselig kom Poul og sagde, at min pung var væk. –Oh, ve og skræk! Men det var den nu ikke, -puha! Under aftensmaden sov Lennon på et bord bag os. Han tissede i søvne – også på Nicolais trøje, som var lagt over ham. Efter middagen drak vi kaffe udenfor i baren. Pludselig fik Annette en bold tyret lige i hovedet fra nogle børn, der spillede bold på trappen bag os. Allan tog resolut bolden og kastede den op over taget og væk. Sikke et postyr der blev med vrede forældre og grædende børn.

l sov kr10                  rutschebaner kr10                  pool kr10

Mandag den 18.10.

Zeus kr10       Vejen op til Zeus' hule gik opad, turen ind          hule kr10

Regnvejr! Dagen startede med nogenlunde vejr - med mange skyer men tørt. Vi kørte ind mod højlandet og fandt vej til Zeus Cave. Sagnet fortæller, at her er Zeus født. Man gik opad til huleindgangen. Poul stod af på vejen op og satte sig på en bænk. For medens 4€ kunne man gå ned af en masse trapper til en sø i hulens bund. Det var en drypstenshule. Da jeg var på vej op, sagde børnene: ”Hej Poul!” Jeg troede, de lavede grin med mig, men det viste sig, at det var rigtigt. Poul var gået op, havde fået lov at komme ind, mod at jeg betalte 4€ på vejen ud. Bagefter kørte vi ad en meget snoet vej til Agios Nikolaus. Det er en by ved østkysten med en meget dyb (64 km.)lille sø. Vi gik lidt omkring, men så kom regnen væltende – det styrtede bare ned. Vandet løb i gaderne, så turen opløstes nogle ville hjem, andre ville blive og vente på tørvejr. Men vi kørte dog tilbage til Mareblue, efter at Kenneth havde investeret i en paraply og hentet bilen, så vi ikke alle blev våde. Vi var tilbage ved 16-tiden og hvilede så.

A Nic kr10                  Regnvejr i Agios Nikolaus                                 regn kr10

Tirsdag den 19.10.

heste kr10             De små rider og de store kører i gokart                gokart kr10

Vi kørte ned til Hersonissos og gik en tur i hovedgaden. Det er nu bare en turistby med masser af turistbutikker. Vi delte os op: drengene undersøgte gokartmulighederne og sad på bar. Vi piger (og Poul) shoppede (osede, der var ikke noget, vi ville købe). Vi fandt en god strandcafé og købte drikke og en kæmpeis til Sara. Så kørte vi hen til et sted, hvor Lennon og Sara kunne ride på ponyer: 10 minutter for 10€. Nu var det tid til gokartkørsel. Vi var heldige, for det var sidste dag, inden de lukkede for vinteren.  Alle drengene kørte (også Lennon, for Daniel tog ham foran et par runder). Kenneth kunne lige klemme sig ned i vognen, med det resultat at han fik brændsår på hoften. Det var sjovt at se, Orla kørte virkeligt forsigtigt, mens Kenneth var den voldsomste. Daniel tog den ind i kantdækkene en gang. Bagefter nåede vi lige hjem til frokosten, der kunne indtages til kl. 14.30. Om eftermiddagen dasede og læste vi. Kl. 16.30 stod den på kaffe og Risk. Aftenen tilbragte vi i baren. Vi hyggede og spillede til kl. 11

.is kr10

Onsdag den 20.10

bil kr10                 Vi kunne alle 11 være i vores lejebil             hav kr10

Vi kørte op til de 3 landsbyer bag Hersonissos: Koutolofari, Gl. Hersonissos og Piskopiano. Vi kom først til Koutolofari, og her gik vi lidt rundt. Den var sød. Men vi kørte hurtigt videre til Gl. Hersonissos (som vi jo havde set på togturen).Her sad vi på en café,  og drengene spillede Backgammon. Solen skinnede og der var dejligt. Vi oplevede også en kattemor med sin killing her. Endelig kørte vi til Piskopiano. Vi kunne ikke køre lige ind i byen p.g.a. en holdende lastbil, så vi tog en lille omvej af små, små gader. Allan måtte løbe foran for at se, om der var plads nok til bilen. Her var en pæn ny kirke og ellers intet af interesse.Derpå kørte vi ned til stranden, hvor Kenneth, Orla og jeg badede i Middelhavet. Hjem til frokost kl.14. Nelbommerne GIK hjem. Ellers pakke, fotografere det sidste og (for 35€) leje bilen til transfairen til lufthavnen om torsdagen.