2010

Børnene inviterede os på efterårsferie nær Oksbøl
Torsdag den 20.10.

okssillasen                                  okspool

Vi kørte hjemmefra kl. 9.19 med destination Varde, hvor vi skulle mødes med Nelbommerne ved 1-tiden. Det var temmelig koldt, da vi nåede frem, så vi gik ind på Restaurant Sillasen for at få lidt varme. Vi havde nemlig aftalt at sidde udendørs p.g.a. Mika. Allan hentede dog bilen, så Mika kunne vente i den, og vi kunne spise inde. Bagefter gik vi en tur i gå-gaden, og kl. 16 mødtes vi med Kenneth-familien ved huset i  Jegum Ferieland. Huset var stort med 5 soveværelser, indendørs pool og jacussi. Børnene og jeg tog straks en tur i poolen. Nicolai og Orla spillede bold, Annette pustede svømmedyr og madras op og Lennon forelskede sig straks i jacussien. Aftensmaden stod Annette og Allan for. De lavede mexicansk mad med pandekager, salat og nachos. Jeg spiste al for meget og havde ondt i maven hele aftenen. Nogle spillede Risk og andre så TV.

Fredag den 21.10.

oksvikinger

Efter bad og morgenmad kørte vi til Ribe i 2 biler. Først besøgte vi Vikingecenteret. Der var forskellige aktiviteter. Nicolai og Orla lærte at slås med sværd og skjold på vikingevis. Derpå så vi islandske heste-opvisning, og hørte at hestene kan løbe på  5 måder, mod andre hestes kun 3 måder. Et sted kunne børnene snitte grene og lave knive på vikingemanér. De fik bagt små flade brød, og vi så falkoner-opvisning. Der var temmelig koldt, så vi spiste vikingesuppe på caféen, og glemte Dar, der var gået ud til bilen kl. 13 – som vi faktisk havde aftalt.  Bagefter kørte vi hen til domkirken, satte bilerne og gik tur i gå-gaden. Derpå gik turen tilbage til Jegum og sen frokost. Eftermiddagen gik med Risk, Matador, broderi og TV. Aftensmaden stod Poul og jeg for. I Metro havde jeg købt oksemørbrad. Så vi diskede op med frikadeller og okse på kartoffelbund. Derpå gik vi i poolen, hyggede og så TV.

okskamp                                   oksslib

Lørdag den 22.10.

oksfyr                     oksheste

Vi kørte til Blåvandshuk. Byen bestod af en gade med MANGE turister, forretninger og biler. Vi kørte gennem den ud til fyret og stranden. Solen skinnede herligt, og vi besøgte bunkers og gik tur langs vandet. Der var pålandsvind og hvidt skum på bølgerne – herligt, herligt! Derpå gik børnene og jeg de 170 trin op i fyrtårnet. Vi kørte hen ad stranden og så bunkers med hestehoveder og –haler. Oppe i byen så vi på forretninger og spiste store is. Tilbage til frokost og hvile. Men vi nåede nu også en tur i poolen. Om aftenen diskede Kenneth og Dar op med nyindkøbte kæmperødspætter og mørksej – lækkert, lækkert! Aftenen gik med Risk, TV og broderi.

oksrisk

Søndag den 23.10.

Morgenmad og pakke sammen og ude af huset  kl.10.