2009-2010

Tirsdag den 29. december drog vi (Kenneth, Dar, Orla, Sara; Lennon; Poul og jeg) mod Kastrup i en stor taxa. Første stop i Thailand var Hotel Twelve i Jomtien. Vel fremme opdagede vi, at den ene kuffert ikke var vores, så en taxa måtte de 200 km tilbage til lufthavnen for at bytte. Kenneth lejede en scooter, og vi spiste på en fiskerestaurant.

hotel12udsigt10               hav10            Udsigten fra vores altan på Hotel Twelve i Jomtien                       Mig, Sara og Orla i vandet nedenfor

Næste dag var det jo Nytårsaften. Den fejrede vi i "Danskergaden".

fiskeres10                 abe10                           Legepladsen ved fiskerestauranten                                Orla måtte fotograferes med den abe nytårsaften

Fredag den 1. januar 2010 lykkedes det Kenneth at leje en stor bil, hvori vi alle kunne være. Og så kørte vi den lange vej til Ban Kruat i Burinam, hvor Dars forældre boede. Vi boede på et ressort kaldet "hos Jacob" nær ved.

scooter10          jacob10                    Kenneth, Dar og Lennon på den lejede scooter                         Ressortet "Hos Jacob" i Ban Kruat

farogmor10                    cartoon10                                         Dars mor og far                                            Sara sidder hos sin elskede søster Cartoon

morfar10           famhus10                            Dars morfar foran hendes mor                                                      Og her er  så deres hus

Om lørdagen besøgte vi - sammen med Kenneths studiekammerat Robert og hans pige Boom, der også var kommet til Ban Kruat fra Bangkok, hvor de boede - Phnom Rung Historiske Park med templet Wat Khao Phnom Rung. En lang trappe førte op til templet, så Poul valgte at vente nede. Om eftermiddagen frikvederede vi Ressortets pool.

wat10

Søndag den 3. januar skulle vi fejre Dars fødselsdag på thai-facon.

veninder10   fam10  maend10  boern10 Dars gæster:  veninderne,                   familien,                           mændene (farangerne)              og alle børnene

Der var masser af mad og øl. Maden lavet af Kell og andre farangmænd og den smagte glimrende, men om aftenen fik jeg roskildesyge. Det gik dog hurtigt over igen og næste dag var jeg fit for fight igen. Jeg ringede til mor. Hun lød  til gengæld meget sløj.

Om mandagen skulle vi ud og se Dars fars plantage. Den var lige så stor som 16 fodboldsbaner. Han havde  plantet forskellige frugttræer: banan, litchi, passionsfrugter og ananaskirsebær. Børnene kørte derud i dok-doken, vi andre i biler. Der var 5-6 km. Der var et vandingsanlæg med rør over markerne, og dok-doken blev brugt til at køre pumpen, når vandet skal fordeles. Dars far har også 4 køer.

6dok10                      6edok10                  Dars far og bror på dok-doken                                          Vi blev kørt over et vandhul ude ved plantagen

Bagefter var vi ved en grænsepost ind mod Cambodia. De boede tæt på grænsen, faktisk gik en sti (en smuglersti før i tiden, fortalte de) ind i landet, men der var farlige tilstande med røverbander der ved grænsen. Der var et udkigstårn og en grænsegendarm. Der var skilte med advarsler mod miner.

Om tirsdagen  kørte vi den lange vej til Chaing Mai. 900 km var der. Halvvejs fandt vi et overnatningshotel. Orla havde fået mellemørebetændelse og meget ondt i øret. Han sov mellem os, og kl 1 måtte han have en pille. Ved 15-tiden om onsdagen var vi fremme ved vores hotel RiverWiev Lodge ved Pingfloden i Chiang Mai.

Chinghave10                     chiangpool10                  En lille bid af haven foran vores værelse                                 Cartoon,Sara og Lennon ved hotellets pool

Hotellet var gammeldags, men meget sødt og med en underskøn have.Poul og jeg gik en lille tur og købte medicin til Orlas øre. Men - oh ve og skræk - vi tabte eller glemte det, og en tur rundt  senere var forgæves.

Om torsdagen var det regnvejr, så vi fandt en båd med tag og fik en sejltur ned ad Pingfloden til et "Farmermuseum".

chmuseum10

Poul og jeg vovede os lidt rundt mellem vandpytter i byen, da vi var tilbage. Vi skulle jo se på nogle af de 300 templer, byen var berømt for.

poultempel10              tuk10    Trapper til - og mure omk. templerne var med drager         Sara var med på en tuk-tuk-tur senere på dagen

Vi hae nu fået 1000 myggestik. Vi ville til Zoo men kunne ikke finde det. I stedet kørte vi de 16 km ud til områdets mest berømte tempel Wat Phra That Poi Suthep. Også her var trappen op til templet lang: 300 trin, så Poul blev nede. Det var synd for ham. Vejret var lidt la-la men solen begyndte da at skinnede igen.

Om lørdagen skulle vi så i zoo. Det var "børnedag" i hele Thailand og også i Zoo - masser af mennesker alle vegne. Vi fik set den nye panda-unge og kørt i zoo-tog rundt.

zoo10                thaimad10                       Børnedag i zoo i Chiang Mai                                                     Rigtig Thaimad med mange retter

Om søndagen ville vi på elefant-tur. Vi kørte 70 km nordpå til Chian Dao Elefant-træningscenter. Man skulle over en lang hængebro over en flod for at komme ind. Først så vi et show, hvor de viste, at de lærte elefanterne at flytte og stable store træstammer. Elefantførerne kunne hoppe op og ned af elefanterne både foran og bagpå. Elefanterne kunne give førerne hat på og male. Man kunne blive tømmerflådet ned ad floden. Det afstod vi nu fra. Men vi red på 3 elefanter af smalle skovstier og tilbage gennem floden.

dao10                       haengebro10                        Elefant-tur gennem floden                                                          Tilbage over hængebroen

Bagefter besøgte vi nogle drypstenshuler. Vi gik 300 m ind og så, hvorledes der var tempelrum derinde.

Om mandagen begyndte så hjemturen. Vi kørte 400 km til Nakhon Sawan. Her fandt vi et glimrende motel at overnatte i. Om tirsdagen kørte vi helt til Jomtien, hvor Kenneth og familie skulle være et par dage, inden de kørte tilbage til Dars forældre. De blev i Ban Kruat til 1. marts.

badedyr10                         thaitag10  Vi købte baderinge i Jomtien, så børnene kunne                               Kenneth byggede overetagen færdig på Dars                        komme i poolen i Ban Kruat                                                forældres hus. De lavede også toilet og bad.

Tirsdag aften kørte Orla, Poul og jeg til lufthavnen i Bangkok og fløj så hjem til kolde Danmark.                                                                                PS.: mor døde 4 dage efter at vi var kommet hjem